TISKOVÁ ZPRÁVA ÚNOR 2006

Pátý ročník výročních knižních cen Magnesia Litera má za úkol opět propagovat kvalitní knihy, které vyšly v uplynulém roce v České republice. Vyhlašování cen je prostředkem, jak dotyčným titulům pomoci na nepřehledném knižním trhu. Loni vítězná kniha Jana Nováka Zatím dobrý se vzhledem k více než 9 000 prodaným výtiskům přiblížila hranici českého bestselleru.
Odrazilo se to i v letošním zájmu českých nakladatelství. Do soutěže zaslalo přihlášku a dva výtisky přihlašovaného titulu 86 nakladatelů či jiných subjektů (loni 81). Dohromady se jednalo o 245 titulů, což je o 19 více než v loňském roce. Cenná je početní vyrovnanost většiny kategorií v letošním roce - vždy nejméně třicet přihlášek. Nejvíce knih bylo přihlášeno do kategorie Litera za naučnou literaturu - 56. Knihy jsou někdy nominovány ve více kategoriích, jak statut umožňuje.
Slavnostní vyhlášení se bude konat 24. dubna od 20.00 hodin v Městské knihovně, Česká televize jej bude opět vysílat přímým přenosem na kanálu ČT2. Pořadem bude provázet Jan Burian, který bude i autorem scénáře. Nominace v sedmi kategoriích budou oznámeny v druhé půli března, kategorie Litera za přínos české literatuře a Magnesia Litera - Kniha roku nominace nemají.
Titulárním partnerem cen Magnesia Litera zůstává i pátým rokem společnost Karlovarské minerální vody se značkou minerální vody Magnesia. "Jsme rádi, že jsme mohli přispět k tomu, aby se ceny Magnesia Litera staly významnou událostí literárního roku," říká k tomu dr. Gabriele Guzzo, obchodní a marketingový ředitel společnosti. "Zároveň doufáme, že popularita cen i vítězných knih bude narůstat i mezi nejširší veřejností. Uvědomujeme si, že to nebude hned a také proto plánujeme dlouhodobou spolupráci." Společnost Karlovarské minerální vody i letos odmění autora Knihy roku prémií ve výši 200 000 Kč.
Čtenářská anketa letos poprvé nese oficiální název Kanzelsberger cena čtenářů, který odráží nadstandardní péči, kterou společnost Kanzelsberger anketě věnuje (mj. odměňuje tisíc vylosovaných čtenářů poukazem na libovolně vybrané knihy). K dispozici je 200.000 pohlednic v knihkupectvích, knihovnách, školách, kavárnách, restauracích a barech. Aby byl jejich hlas platný, musejí čtenáři uvést knihu, která poprvé vyšla v roce 2005 a tou knihou musí být původní česká beletrie - tedy próza, poezie nebo kniha pro děti. Hlasovat lze i elektronicky na mailovou adresu soutez@magnesia-litera.cz.
V knihkupectvích Kanzelsberger bude nominovaným i vítězným knihám věnována zvláštní péče a v průběhu dubna budou v Domě knihy Kanzelsberger na Václavském náměstí probíhat autorská čtení nominovaných autorů.
Městská knihovna se rozhodla také letošního ročníku zúčastnit jako spolupořadatel. Kromě zajištění slavnostního večera bude v její hlavní budově na Mariánském náměstí uspořádána výstava nominovaných knih.
Mediálními partnery jsou Lidové noviny, časopis Týden, literární časopisy A2, Host, Literární noviny a Tvar, kde budou otištěny inzeráty, dále pak Český rozhlas, který bude o akci pravidelně informovat. Partnery projektu jsou Východočeská tiskárna Pardubice, která tiskne všechny plakáty a letáky, společnost Caramba Media, která se zabývá indoorovou reklamou (například reklamou na pohlednicích a zápalkách), a také veletrh Svět knihy.

Přihlášky v jednotlivých kategoriích
Litera za nakladatelský čin: 35
Litera za naučnou literaturu: 56
Litera pro objev roku: 20
Litera za překladovou knihu: 38
Litera za knihu pro děti a mládež: 30
Litera za poezii: 31
Litera za prózu: 41



Summary Home