TISKOVÁ ZPRÁVA 2007

Šestý ročník výročních knižních cen Magnesia Litera přináší jednu významnou koncepční novinku. Z dosud všeobjímající kategorie Litera za naučnou literaturu, která v podstatě shrnovala veškerou českou non-fiction, byla vydělena samostatná kategorie Litera za publicistiku. Litera za naučnou literaturu je nyní definována jako kategorie pro odborná díla (kterou převážně byla i dosud), zatímco publicistika je určena pro žánry jako vzpomínky, rozhovor, esej, deník, cestopis a další, na knižním trhu bohatě zastoupené žánry. Zavedení této nové kategorie bylo možné zejména díky tomu, že Česká televize umožnila prodloužit slavnostní večer o čtvrt hodiny. Oprávněnost zavedení Litery za publicistiku potvrdil i ohlas nakladatelů: kategorie patří mezi nejpočetněji zastoupené s celkem 44 přihlášenými tituly.
Hlavním posláním cen Magnesia Litera je popularizace dobrých knih. V loňském roce to podařilo maximum, které dovoluje český knižní trh. Vítězná kniha Jana Reicha Bohemia, výpravná a drahá fotografická publikace byla během půl roku od svého vítězství kompletně vyprodána. Zatímco do vyhlášení nominací v březnu 2006 Galerie Nový svět prodala kolem 500 výtisků, do října 2006 byl prodán zbytek dvoutisícového nákladu. Velmi dobře si vedly i knihy Jiřího Hájíčka (Selský baroko, Litera za prózu) a Violy Fischerové (Co vyprávěla dlouhá chvíle, Litera za knihu pro děti a mládež).
Letošní ročník je rekordní co do počtu přihlášených knih: 112 nakladatelů a jiných subjektů (loni 86) přihlásilo 297 titulů (loni 245). Nejsilněji je letos obsazena Litera za překladovou knihu (61 titulů), nejméně je přihlášeno knižních debutů v kategorii Litera pro objev roku (26). Porotci mají samozřejmě právo jakýkoliv titul dle svého uvážení k dosavadním přihlášeným přidat.
Slavnostní vyhlášení se bude konat 22. dubna od 20.00 hodin v Městské knihovně, Česká televize jej bude opět vysílat přímým přenosem na kanálu ČT2. Pořadem bude provázet Jan Burian, který bude i autorem scénáře. Nominace v osmi kategoriích budou oznámeny v březnu, kategorie Litera za přínos české literatuře a Magnesia Litera - Kniha roku nominace nemají.
Titulárním partnerem cen Magnesia Litera zůstává společnost Karlovarské minerální vody se značkou minerální vody Magnesia. "Pro letošní ročník jsme podpořili výrobu nové animované znělky, která by měla by měla dát vizuální podobě televizního pořadu i slavnostního večera modernější ráz," říká k tomu dr. Gabriele Guzzo, obchodní a marketingový ředitel společnosti. Společnost Karlovarské minerální vody i letos odmění autora Knihy roku prémií ve výši 200 000 Kč.
Počátkem února také začíná hlasování čtenářské ankety Kanzelsberger cena čtenářů (společnost Kanzelsberger odměňuje tisíc vylosovaných čtenářů poukazem na libovolně vybrané knihy). K dispozici je 200.000 pohlednic v knihkupectvích, knihovnách, školách, kavárnách, restauracích a barech sítě Boomerang Media. Aby byl jejich hlas platný, musejí čtenáři uvést knihu, která poprvé vyšla v roce 2006 a tou knihou musí být původní česká beletrie - tedy próza, poezie nebo kniha pro děti. Hlasovat lze i elektronicky na mailovou adresu soutez@magnesia-litera.cz a to až do 10. dubna. V knihkupectvích Kanzelsberger bude nominovaným i vítězným knihám věnována zvláštní péče a v průběhu dubna budou v Domě knihy Kanzelsberger na Václavském náměstí probíhat autorská čtení nominovaných autorů.
Městská knihovna se rozhodla také letošního ročníku zúčastnit jako spolupořadatel. Kromě zajištění slavnostního večera bude v její hlavní budově na Mariánském náměstí uspořádána výstava nominovaných knih.
Mediálními partnery jsou Lidové noviny, časopis Týden, literární časopisy A2, Host, Literární noviny a Tvar, kde budou otištěny inzeráty, dále pak Český rozhlas, který bude o akci pravidelně informovat. Partnery projektu jsou Východočeská tiskárna Pardubice, která tiskne všechny plakáty a letáky, společnost Boomerang Media, která se zabývá indoorovou reklamou (například reklamou na pohlednicích) a distribuční firmy Kosmas a Pemic.


Summary Home